αναρτηση


Αγαπητοί αναγνώστες,


Υπήρχαν αρκετά θέματα ανάμεσα στα οποία κληθήκαμε να επιλέξουμε με ποιο θα έπρεπε να κάνουμε την αρχή αυτής της στήλης. Τελικά καταλήξαμε σε αυτό των πεζοδρομίων. Είναι γνωστό το πρόβλημα σε όλους τους κατοίκους της πόλης μας και μάλιστα αρκετοί από εμάς ερχόμαστε αντιμέτωποι με αυτό καθημερινά. Μολονότι υπήρξε κάποια ενημέρωση σε group της γνωστής ιστοσελίδας του Facebook για κάποια έργα όσον αφορά τα πεζοδρόμια της πόλης μας δεν είναι λίγοι οι δρόμοι όπου το ζήτημα έχει πλέον μεγάλες διαστάσεις.


Γονείς που θέλουν να βγάλουν τα παιδιά τους μια βόλτα ή να τα πάνε με το καροτσάκι στην παιδική χαρά βλέπουν τη διαδρομή ως πρόβλημα ή πηγή κινδύνων και όχι σαν ένα όμορφο και χαρούμενο περίπατο. Το θέμα όμως δεν περιορίζεται μόνο εκεί. Επίσης οι ηλικιωμένοι δεν μπορούν να χαρούν μια βόλτα ή να βγουν να κάνουν μια στοιχειώδη εργασία. Το προχωρημένο της ηλικίας τους καθώς και η πιθανότατα αργή αντίδρασή τους τους καθιστά ευάλωτους απέναντι σε κάποιο ατύχημα ή μια απλή έστω πτώση τους. Εξ ίσου όμως λυπηρό είναι πως άνθρωποι με κινητικά προβλήματα ή τυφλοί για τους οποίους τα ελεύθερα πεζοδρόμια ή η ύπαρξη ειδικών πλακών για να βρίσκουν την πορεία τους, δεν υπάρχουν.


Η βασική λεωφόρος της πόλης, η Μεσογείων, παρουσιάζει τη χειρότερη εικόνα. Δοκιμάστε να πάτε συνοδεύοντας ένα παιδάκι ή με το καροτσάκι από π.χ. την οδό Ρόδων έως την κεντρική πλατεία όπου βρίσκεται η κεντρική παιδική χαρά. Η διαδρομή θα δείτε ότι μετατρέπεται σε εφιάλτη. Πριν ακόμη διασχίσετε τη διασταύρωση με την Ηπείρου θα πρέπει να κατεβείτε στο δρόμο καθώς σειρά αυτοκινήτων παραβιάζοντας το λεωφορειόδρομο βρίσκεται κατά το ήμισυ καβαλημένη πάνω στο πεζοδρόμιο καταλαμβάνοντας το τμήμα εκείνο το οποίο βάσει νόμου δεν ανήκει στα καταστήματα και πρέπει να είναι ελεύθερο. Η ίδια τραγική κατάσταση συνεχίζεται ως την πλατεία. Ακόμη κι αν επιλέξετε το απέναντι πεζοδρόμιο της Μεσογείων, η εικόνα που θα αντικρύσετε δεν είναι καλύτερη. Μόνιμα παρκαρισμένοι ή σε διαρκή βάση αυτοκίνητα με alarm κάνουν κατάληψη στα πεζοδρόμια. Αλλά και αυτά δε βρίσκονται στην καλύτερη κατάστασή. Διαφορετικά επίπεδα, αλλού σπασμένα, αλλού λακκούβες, αλλού εξογκώματα και ο κίνδυνος ενός ατυχήματος παραμονεύει δίχως υπερβολή σε κάθε βήμα.


Άλλο τρανό παράδειγμα αποτελεί η οδός Ηπείρου, εξ ίσου κεντρικός δρόμος της πόλης μας. Στο δρόμο αυτό ξεκίνησαν κάποια αλλαγής πεζοδρομίου και τοποθέτησης κολωνακίων τέτοια εποχή το 2006. Τα έργα διήρκεσαν λίγες ημέρες και τελείωσαν δίχως όμως να έχουν ποτέ πραγματικά ολοκληρωθεί. Τα κολωνάκια δεν τοποθετήθηκαν σε όλο το πεζοδρόμιο. Έτσι ενώ μπορεί κανείς να διανύσει μια απόσταση 30-40 μέτρων ας πούμε ανεμπόδιστα, ξαφνικά συναντά ένα σταθμευμένο αυτοκίνητο που τον αναγκάζει να κατέβει στο δρόμο.


Ο υγιεινός περίπατος καταντά περιπέτεια γεμάτη κινδύνους. Ο χρόνος που απαιτείται για να διανύσει κανείς μια απόσταση πολλαπλασιάζεται μαζί με τις πιθανότητες να συμβεί κάποιο απρόοπτο. Η ήρεμη διάθεση καταλήγει σε μόνιμο εκνευρισμό. Επιπρόσθετα δεν ευνοείται και το μήνυμα του να μην επιλέγει κανείς το αυτοκίνητό του για να πάει κάπου.


Δε γνωρίζουμε σε ποιου τη δικαιοδοσία ανήκουν τα πεζοδρόμια. Ανήκουν στο Δήμο; Ανήκουν στο ΥΠΕΧΩΔΕ; Ανήκουν στη Νομαρχία; Ευθύνεται μήπως η Τροχαία αγίας Παρασκευής η οποία οφείλει να τιμωρεί τις παραβατικές αυτές συμπεριφορές διότι ο Έλληνας τελικά καταλαβαίνει μόνο αν νιώσει κάποιο χέρι να μπαίνει στην τσέπη του και να ανοίγει το πορτοφόλι του; Αυτό που γνωρίζουμε είναι αυτό που βιώνουμε. Ότι δηλαδή δεν υπάρχουν ελεύθερα πεζοδρόμια στην αγία Παρασκευή.


Στα πλαίσια αυτά παρακαλούμε το Δημοτικό Συμβούλιο που διαχειρίζεται τα της πόλης μας, ομόφωνα και από κοινού -καθώς σε αυτά τα θέματα δεν υπάρχουν διαχωριστικές γραμμές- να δώσουν μια λύση στο πρόβλημα έστω και αν για κάποιους δρόμους η ευθύνη ανήκει σε άλλο φορέα. Οι ξένοι δε θα ενδιαφερθούν για την αγία Παρασκευή. Εμείς πρέπει και μπορούμε να το κάνουμε.




Στρατής Μαζίδης


Νεότερη Παλαιότερη