Η θέση της Λαϊκής Συσπείρωσης για το Προεδρικό Διάταγμα για τον Υμηττό


Με πρόταση και εισήγηση της ΛΑΪΚΗΣ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗΣ εισάγεται θέμα της ημερήσιας διάταξης του Δημοτικού Συμβουλίου, στις 3. 5. 2023  ‘’Συζήτηση και λήψη απόφασης για τις απαραίτητες επαφές και ενέργειες όσον αφορά το νέο διάταγμα για τον Υμηττό’’.

Στην εισήγηση πάρθηκαν υπ’ όψη οι θέσεις των: Περιβαλλοντικού Πολιτιστικού Συλλόγου Κοντόπευκου-Παράδεισου-Πευκακίων, Εξωραϊστικού Συλλόγου "ΑΓΙΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ",  Εξωραϊστικού – Φυσιολατρικού Συλλόγου Πευκακίων Η ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ, Συλλόγου Κατοίκων ΤΣΑΚΟΥ, οι οποίοι θα τοποθετηθούν στη συζήτηση του θέματος.

 
ΕΙΣΗΓΗΣΗ


ΠΡΟΕΔΡΙΚΟ ΔΙΑΤΑΓΜΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΥΜΗΤΤΟ

Ο Υμηττός είναι δασικός ορεινός όγκος ζωτικής σημασίας για το λαό της Αττικής και είναι κρίσιμο να προστατευτεί και να μη θυσιαστεί προς όφελος οικονομικών συμφερόντων. Δεν είναι ούτε «Περιφερειακό Πάρκο» ούτε «αστικό πράσινο» με πολυποίκιλες χρήσεις.

Η κυβέρνηση, συνεχίζοντας στον ίδιο δρόμο με τις προηγούμενες κυβερνήσεις, παρουσίασε Προεδρικό Διάταγμα με χρήσεις γης και ζώνες προστασίας κομμένες και ραμμένες στις επενδύσεις που σχεδιάζονται στην ευρύτερη περιοχή του Λεκανοπεδίου, με ναυαρχίδα αυτή στο Ελληνικό.

Οι προωθούμενες αλλαγές αποτυπώνονται αναλυτικά στη Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ), η διαβούλευση της οποίας έληξε εσπευσμένα, τον Αύγουστο του 2021.

Υποτίθεται ότι στόχος της ΣΜΠΕ είναι να καθορίσει το «πλαίσιο προστασίας, ανάδειξης και αξιοποίησης του Υμηττού» για την ήπια αναψυχή των κατοίκων του Λεκανοπεδίου. Ισχυρίζονται ότι έτσι μπορούν να βελτιώσουν την εφαρμοστικότητα των νέων διατάξεων που θα θεσμοθετηθούν με τη μορφή ΠΔ καθορίζοντας τις νέες χρήσεις γης στους δήμους που περικλείουν τον ορεινό όγκο της Αττικής.

Στην πραγματικότητα, υπό τον μανδύα της προστασίας του περιβάλλοντος και στο όνομα του «εκσυγχρονισμού» και «εξορθολογισμού», νομιμοποιούν τελεσίδικα τις μεγάλες αλλοιώσεις που έχει υποστεί το βουνό (πυρκαγιές, καταπατήσεις κ.λπ.), προχωρώντας στη μείωση της έκτασης προστασίας του και στον ορισμό νέων, δυσμενέστερων χρήσεων γης.

Να πάρουμε υπ’ όψη μας επιπλέον την υποβάθμιση των υποδομών πυρόσβεσης, την απουσία κρατικής πολιτικής για την αποφυγή ή άμβλυνση, πλημμυρικών φαινομένων, την αποκατάσταση των σοβαρών διαβρώσεων και την απουσία φύλαξης του δασικού οικοσυστήματος.

Ο Υμηττός και στο Ρυθμιστικό Σχέδιο της Αθήνας χαρακτηρίζεται Περιφερειακό Πάρκο «που επεκτείνεται προς νότο μέχρι τη θάλασσα και διαμορφώνεται σε ένα ενιαίο πάρκο κυρίως αναψυχής, θέας και πεζοπορίας» με ότι αυτό συνεπάγεται.

Η διαχρονική πολιτική, για δεκαετίες αποτελεί τη συνηθέστερη πρακτική καταπάτησης με τη μετατροπή δασικής γης σε γεωργική, που στη συνέχεια χτίζεται, συνεχίζεται και σήμερα, στο όνομα του «εξορθολογισμού» και βαφτίζεται «πλαίσιο προστασίας».

Στην πράξη, διασπάται όποιο πλαίσιο προστασίας του Υμηττού έχει απομείνει. Μπαίνουν οι βάσεις για την τουριστική «αξιοποίησή» του στο άμεσο μέλλον, σε συνδυασμό με την επένδυση στο χώρο του Ελληνικού. Ο Υμηττός σχεδιάζεται να λειτουργήσει και ως «ορεινός τουριστικός περίπατος» της επένδυσης στο Ελληνικό και της «Αθηναϊκής Ριβιέρας» .

Σήμερα, το πλαίσιο προστασίας του Υμηττού διέπεται από το καθεστώς που θεσπίστηκε το 1978 και τροποποιήθηκε το 1981, καθώς το ΠΔ προστασίας του 2011 ακυρώθηκε από το Συμβούλιο της Επικρατείας το 2017. Παράλληλα, έχει ψηφιστεί ο αντιπεριβαλλοντικός νόμος, που θυσιάζει το περιβάλλον για τις επενδύσεις ακόμα και σε περιοχές NATURA, παραμένει ανοιχτό το ζήτημα κύρωσης των δασικών χαρτών και εκκρεμεί η καταγραφή των αυθαίρετων κατοικιών σε δασικούς χώρους (οι λεγόμενες «οικιστικές πυκνώσεις»). 

Η Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ), για τον Υμηττό, ακολουθεί τις κατευθύνσεις του Ρυθμιστικού Σχεδίου της Αθήνας (ΡΣΑ) που ψηφίστηκε το 2014, διατηρήθηκε και εφαρμόστηκε από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ. Προβλέπει: 

ΝΕΕΣ ΖΩΝΕΣ – ΝΕΕΣ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ

Η «Α' ζώνη απόλυτης προστασίας της φύσης και των μνημείων» μετονομάζεται σε «Ζώνη υψηλής προστασίας της φύσης και των μνημείων» και διαιρείται σε δύο υποζώνες: Την Α1, που επιτρέπει πυροφυλάκια και μελισσοκομεία, και την Α2, στα Ανατολικά, όπου υπάρχει τη δυνατότητα ανάπτυξης γεωργικών δραστηριοτήτων. Με αυτήν την αλλαγή:

-- Χαλαρώνει το πλαίσιο προστασίας (από «απόλυτη» υποβαθμίζεται σε «υψηλή»).

-- Μειώνεται η έκταση προστασίας στην Ανατολική Αττική ανοίγοντας το δρόμο στην οικοπεδοποίηση των αγρών και στη δημιουργία νέων αυθαίρετων οικισμών, καθώς εγκαθίστανται «γεωργικές δραστηριότητες» σε μια περιοχή που συνορεύει με την πεδιάδα των Μεσογείων, όπου δεν υπάρχει έλλειψη γεωργικής γης και ήδη σημαντικές εκτάσεις παραμένουν ακαλλιέργητες.

-- Ανοίγει ο δρόμος για «φυτείες» φωτοβολταϊκών πάρκων αφού επιτρέπεται η εγκατάστασή τους σε γεωργική γη. Αλλωστε, οι ανατολικές πλαγιές βουνών αποτελούν περιοχές - «φιλέτο» για τέτοιες περιπτώσεις.

Αφήνουν εκτός προστασίας το μισό βουνό (ανατολική πλευρά - Μεσόγεια) δίνοντας τη δυνατότητα για μελλοντικές αλλαγές χρήσεων γης εις βάρος του δασικού χαρακτήρα του Υμηττού.

Με τις νέες ζώνες που δημιουργούνται στα Ανατολικά και τις ειδικές ζώνες που αντικαθιστούν τη Β΄ ζώνη προστασίας στα Δυτικά, νομιμοποιούνται οι καταπατήσεις και οι αυθαίρετες αλλαγές χρήσεων που έγιναν με εκατοντάδες χιλιάδες πλαστά συμβόλαια από τους εμπόρους κρατικής και κυρίως δασικής γης. Παράλληλα, προωθούνται οι αλλαγές χρήσεων γης που εξυπηρετούν κατασκευαστικά, τουριστικά και λοιπά επιχειρηματικά συμφέροντα. 

ΕΠΕΚΤΑΣΗ κατά 10% των κτιριακών εγκαταστάσεων των διδακτηρίων. Αυτό αφορά ιδιαίτερα την Πόλη μας σε σχέση με τις εγκαταστάσεις του DEREE.

Επιτρέπεται στο ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος» και την ΕΥΠ στην Αγία Παρασκευή να υλοποιήσουν το σύνολο των σχεδίων επέκτασης των εγκαταστάσεών τους
 

ΚΥΤ ΗΛΙΟΥΠΟΛΗΣ

Με τη νέα Ζώνη Ε4 νομιμοποιούνται οι αυθαίρετες εγκαταστάσεις και η λειτουργία του Κέντρου Υψηλής Τάσης στην Ηλιούπολη με το πρόσχημα ότι βάσει τεχνικών μελετών και συστάσεων του ΑΔΜΗΕ δεν μπορούν να χωροθετηθούν αλλού. Παράλληλα, σχεδιάζεται η παραπέρα αναβάθμισή του σε «υπερύψηλης τάσης», τη στιγμή που βρίσκεται σε απόσταση αναπνοής από σπίτια και σχολεία.

Αυτή η εξέλιξη συνδέεται άρρηκτα με την επένδυση στο Ελληνικό καθώς οι εν λόγω εγκαταστάσεις θα τροφοδοτούν ενεργειακά την επένδυση. 

ΑΙΟΛΙΚΑ ΠΑΡΚΑ

Αλλωστε, η δυνατότητα εγκατάστασης χρήσεων εντός των ορεινών όγκων για ενεργειακές υποδομές προβλέπεται από τον αντιπεριβαλλοντικό νόμο του 2020. Αυτήν την πρόβλεψη εκμεταλλεύεται η Ελληνική Επιστημονική Ενωση Αιολικής Ενέργειας (ΕΛΕΤΑΕΝ) που, στο πλαίσιο διαβούλευσης της ΣΜΠΕ, ζήτησε από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας την εγκατάσταση τριών «μικρών» αιολικών πάρκων στην Πάρνηθα, στην Πεντέλη και τον Υμηττό για να εξοικειώνονται οι κάτοικοι με αυτά...! 

ΧΩΜΑΤΕΡΕΣ

Στη νέα Ζώνη Ε5, σε συνέχεια του αντιπεριβαλλοντικού νόμου, προβλέπεται η «προσωρινή» νομιμοποίηση της αυθαίρετης δημιουργίας 6 Σταθμών Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων (ΣΜΑ) για 3 έτη («ουδέν μονιμότερον του προσωρινού»), ώστε να δοθεί χρόνος οι δήμοι να τους χωροθετήσουν αλλού. Μετά τη νέα χωματερή στη Φυλή που αποφασίστηκε από την περιφερειακή αρχή του ΣΥΡΙΖΑ, τον Αύγουστο του 2019, προβλέπεται με ΣΜΠΕ χωροθέτηση ΣΜΑ και στον Υμηττό. 

Η ΧΩΡΟΘΕΤΗΣΗ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ

και ειδικότερα πρόχειρων, τοπικών ΣΜΑ στα βουνά και στις παρυφές τους αποτέλεσε διαχρονικά μια συγκριτικά βολικότερη και «φθηνότερη λύση» για τους δήμους, που τώρα πλέον παγιώνεται. Ετσι, ξεφυτρώνουν σαν μανιτάρια υποδομές που θα μπορούσαν να εγκατασταθούν μέσα στον ιστό της πόλης, όπως γήπεδα, σχολεία, γυμναστήρια, κολυμβητήρια κ.ά. αλλά ταυτόχρονα και εστιατόρια με θέα, βίλες και πολυτελείς κατοικίες.

 Ο Σύνδεσμος Προστασίας και Ανάπτυξης Υμηττού (ΣΠΑΥ), που ιδρύθηκε το 1992 με σκοπό «την προστασία του οικοσυστήματος του Υμηττού και την ανάπτυξή του ως πνεύμονα πρασίνου», και απαρτίζεται από 11 όμορους δήμους, όχι μόνο δεν υπηρετεί τον ιδρυτικό του σκοπό αλλά ουσιαστικά στηρίζει την αντιπεριβαλλοντική πολιτική, που προωθούν οι κυβερνήσεις διαχρονικά μετατρέποντας τον Υμηττό στο «διαθέσιμο» απόθεμα γης της Αττικής όπου «ανθούν» ποικιλώνυμα επιχειρηματικά συμφέροντα.

 ΤΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΤΗΣ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑΣ

Απορρίπτει την προσπάθεια νομιμοποίησης των οικισμών αυθαιρέτων Χέρωμα, Σκάρπιζα και Κίτσι – Θήτι καθώς αυτό «δεν μεταβάλλει το γεγονός ότι οι εν λόγω περιοχές που δημιουργήθηκαν με αυθαίρετη δόμηση εντός προστατευόμενης περιοχής επιχειρείται να καταστούν οριστικά οικιστικές».

Απορρίπτεται το σύνολο των ρυθμίσεων για τη νέα Ζώνη ΣΤ

Αποδέχεται τις ρυθμίσεις για τις περιοχές ΝATURA 2000, αλλά τονίζει ότι θα πρέπει να συμφωνούν με τις προβλέψεις Ειδικής Περιβαλλοντικής Μελέτης.

Αποδέχεται την προσθήκη της μελισσοκομίας στη Ζώνη Α1 και τις γεωργικές χρήσεις χωρίς αποθήκες στη Ζώνη Α2.

Απορρίπτει όμως στις ίδιες ζώνες την παραμονή υφιστάμενων κτιρίων με ασύμβατες χρήσεις, όπως οι γεωργικές αποθήκες και ο αθλητισμός.

Αποδέχεται την παραμονή των κτιρίων εκπαιδευτηρίων, αλλά όχι την επέκτασή τους ή την προσθήκη νέων.

Αποδέχεται την εγκατάσταση του ΚΥΤ Αργυρούπολης στη Ζώνη Ε4 με τη χρήση τεχνολογίας «κλειστού τύπου», αλλά δεν αποδέχεται στην ίδια περιοχή τη δημιουργία νεκροταφείου των Δήμων Ηλιούπολης και Αλίμου καθώς «δεν προκύπτει επαρκώς ο λόγος δημοσίου συμφέροντος».

Απορρίπτει τη μόνιμη εγκατάσταση Σταθμού Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων του δήμου Βάρης - Βούλας - Βουλιαγμένης στη ζώνη Ε5 με το σκεπτικό ότι είχε εγκριθεί η προσωρινή λειτουργία ΣΜΑ πέριξ του Κοιμητηρίου Βούλας. 

Υποστηρίζουμε πολιτικές που υπηρετούν την ολοκληρωμένη προστασία και διαχείριση του δασικού οικοσυστήματος του Υμηττού και των υπόλοιπων βουνών του Λεκανοπεδίου της Αττικής. 

ΑΠΟΦΑΣΗ

‘’Το ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ του Δήμου Αγίας Παρασκευής κάτοικοι φορείς και συλλογικότητες της Πόλης εκφράζουμε την ανησυχία μας και την αντίθεσή μας για τις εξελίξεις σε σχέση με το σχέδιο  Προεδρικού Διατάγματος για τον Υμηττό. Διεκδικούμε:

  • Να αποσυρθεί η ΣΜΠΕ του Υμηττού. Δεν μπορεί να αποτελέσει βάση για την πραγματική προστασία του.
  • Στηρίζουμε την κατεύθυνση της 146/2022 γνωμοδότησης του 5ου Τμήματος του ΣΤΕ.
  • Καμία επιχειρηματική δραστηριότητα στα δασικά οικοσυστήματα.
  • Ολοκληρωμένη προστασία και διαχείριση των δασικών οικοσυστημάτων. Ουσιαστική αύξηση της χρηματοδότησης για την προστασία του περιβάλλοντος και την πυροπροστασία.
  • Κατάργηση του νομικού πλαισίου που έχει οδηγήσει σε αποχαρακτηρισμούς, καταπατήσεις, εκχερσώσεις και γενικά αλλαγή της χρήσης και του χαρακτήρα των δασικών οικοσυστημάτων.
  • Ολοκληρωμένη αντιπλημμυρική προστασία και διαχείριση των λεκανών απορροής με άμεση και ορθολογική οριοθέτηση και διευθέτηση των ρεμάτων.
  • Ίδρυση και στελέχωση Δασαρχείου Υμηττού.


Η ΠΟΛΗ ΜΑΣ παραμένει αποκλεισμένη από τον ‘’φυσικό της κήπο’’ τον Υμηττό. Διαχρονκά παραδόθηκε το σύνολο του μετώπου σε Αμερικανικό Κολλέγιο, Δημόκριτο, Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, στρατιωτικές εγκαταστάσεις (ΣΔΑΜ, Στρατόπεδο Κυρίτση), Κοιμητήριο. Η Περιφερειακή Υμηττού και οι κόμβοι, υποβάθμισαν ακόμη περισσότερο το Περιβάλλον. 

  •  Καμμιά επέκταση των κτιριακών εγκαταστάσεων του ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος, των στρατιωτικών εγκαταστάσεων και του DEREE.
  •  Η έκταση του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης, εξαιρουμένων των κτιριακών εγκαταστάσεων (χωρίς καμμιά επέκταση) να αποδωθεί στην Πόλη και τους κατοίκους της αποκλειστικά σαν πράσινος ελεύθερος χώρος αναψυχής.

 
Το Δημοτικό Συμβούλιο και οι  Συλλογικότητες της Πόλης θα συντονίσουν τις ενέργειές τους προς την Κυβέρνηση, τα Πολιτικά Κόμματα και κάθε αρμόδιο φορέα.’’

 

Νεότερη Παλαιότερη