Εξυπνο σύστημα αποκομιδής απορριμμάτων στη Βαρκελώνη. Αισθητήρας στους κάδους ειδοποιεί τα συνεργεία του δήμου όταν γεμίσουν.
Oι δρόμοι της Βαρκελώνης ανοίγουν ένα παράθυρο στο μέλλον και σε όσα αυτό μας υπόσχεται. Γνωστή παγκοσμίως για την αρχιτεκτονική της και τις χρυσές της παραλίες, η Βαρκελώνη τώρα βρίσκεται στην πρωτοπορία της σύγχρονης τεχνολογίας χάρη στους αισθητήρες που έχουν τοποθετηθεί στους κάδους απορριμμάτων και ειδοποιούν τους εργάτες του δήμου όταν φτάσει η ώρα της αποκομιδής. Τα συστήματα άρδευσης σε όλα τα πάρκα της ελέγχουν διαρκώς την υγρασία του εδάφους και θέτουν σε λειτουργία τα συστήματα ποτίσματος όποτε κριθεί αναγκαίο. Οι οδηγοί μπορούν με τη βοήθεια εφαρμογής στα έξυπνα κινητά τους να βρουν την πλησιέστερη θέση στάθμευσης στους δρόμους της που θυμίζουν πραγματικό λαβύρινθο.
«Είναι πολύ σημαντικό όλες αυτές οι εφαρμογές της σύγχρονης τεχνολογίας να είναι χρήσιμες στους κατοίκους της πόλης» εξηγεί ο Ξαβιέ Τριάς, δήμαρχος της Βαρκελώνης. «Είναι μία σημαντική αλλαγή αλλά είναι απολύτως απαραίτητο να δημιουργήσουμε ένα βιώσιμο σύστημα».
Η Βαρκελώνη συγκαταλέγεται ανάμεσα στις πόλεις της Γηραιάς Ηπείρου που υιοθετούν τις νέες τεχνολογίες προκειμένου να βελτιώσουν τις υπηρεσίες που παρέχουν στους πολίτες. Πιο σημαντικό είναι ότι οι επενδύσεις, μεταξύ των οποίων οι ευρυζωνικές συνδέσεις Ιντερνετ και τα σημεία φόρτισης ηλεκτρικού ρεύματος για αυτοκίνητα και μοτοσικλέτες προσφέρουν ένα τρόπο για τον περιορισμό της ενεργειακής δαπάνης και ταυτόχρονα γεννούν εισόδημα.
Αυτές τις προσπάθειες αντανακλούν τα τεκταινόμενα σε πόλεις στην αντίπερα όχθη του Ατλαντικού όπως το Σαν Φρανσίσκο και η Βοστώνη όπου δαπανήθηκαν εκατομμύρια δολάρια για να εκσυγχρονιστούν οι υποδομές. Ανάλογα προγράμματα θα εφαρμοστούν σε «τεχνητές» πόλεις όπως το Μασντάρ Σίτι, μία πόλη υψηλής τεχνολογίας που κατασκευάζεται στο Αμπου Ντάμπι.
Κι όμως οι αναλυτές επισημαίνουν ότι η Ευρώπη, παρότι μαστίζεται από την οικονομική κρίση, εν μέρει, εξαιτίας της εξακολουθεί να βρίσκεται ένα βήμα μπροστά από τις ΗΠΑ στη δημιουργία «έξυπνων πόλεων» που συνδυάζουν τα παραδοσιακά δίκτυα ηλεκτρικής ενέργειας με την τεχνολογία του 21ου αιώνα. Με δεδομένα τα ευρωπαϊκά οικονομικά αδιέξοδα, πολλές από τις κυβερνήσεις της Γηραιάς Ηπείρου έχουν μεταστρέψει το ενδιαφέρον τους από τα μεγάλα έργα υποδομής, όπως τα προγράμματα ανανεώσιμης ενέργειας, ώστε να εξοικονομήσουν χρήματα. Την ίδια στιγμή, έχουν «επιστρατεύσει» τον ιδιωτικό τομέα σε μία προσπάθεια εκμετάλλευσης όλων των δυνατοτήτων που παρέχουν τα έξυπνα κινητά και οι ταμπλέτες. Οι δήμαρχοι πόλεων όπως η Κοπεγχάγη και το Αμβούργο ελπίζουν ότι θα καταφέρουν να περικόψουν τη χρήση ύδατος και ενέργειας αναβαθμίζοντας τις δημοτικές υπηρεσίες έτσι ώστε να γίνεται αρτιότερος έλεγχός τους και να εντοπίζονται τα σημεία από όπου μπορεί να προέλθει κάποιο κέρδος.
Στη Βαρκελώνη, όπου η ανεργία παραμένει πάνω από το 20%, πρόκειται να περιοριστεί η κατανάλωση ύδατος κατά 25% μέσα στη φετινή χρονιά χάρη στην τοποθέτηση αισθητήρων στα πάρκα. Το οικονομικό κέρδος θα αγγίξει τα 43,2 εκατομμύρια ευρώ.
Οι ευρωπαϊκές εταιρείες Philips και Ericsson, συνεργάζονται παραδείγματος χάρη με τη Verizon Wireless σε ένα πιλοτικό πρόγραμμα, το οποίο θα εκτελεστεί στις ΗΠΑ και θα συνδυάζει τον φωτισμό των δρόμων με την υποδομή της κινητής τηλεφωνίας. H βασική ιδέα είναι να δοθεί στις πόλεις ένας πόρος εισοδήματος μέσω της ενοικίασης του δημοτικού φωτισμού σε παρόχους που επιθυμούν να επεκτείνουν την κάλυψη των υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας.
Ο βασικός στόχος
Πάντως, τα σχέδια υψηλής τεχνολογίας που τίθενται σε εφαρμογή έχουν ως βασικό στόχο την κερδοφορία και όχι τον περιορισμό της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας και τη μείωση της εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα, παρότι αμφότερα είναι σημαντικά, καίτοι, «παράπλευρα» κέρδη.
Στο Λονδίνο η εταιρεία Citymapper απέκτησε πρόσβαση στα στοιχεία του συστήματος μαζικών μεταφορών προκειμένου να δημιουργήσει μία εφαρμογή που διευκολύνει την πλοήγηση στα δαιδαλώδη δίκτυα του υπόγειου σιδηροδρόμου και των λεωφορείων. Η εφαρμογή έχει αυξήσει τον αριθμό των επιβατών που χρησιμοποιούν τα κόκκινα λεωφορεία και έχει περιορίσει τον αριθμό των οχημάτων στους δρόμους.
kathimerini.gr