Ας ξεχάσουμε πια το πάρκο

 Πέρα από πεύκα θα μπορούν να φυτρώσουν και πανεπιστήμια στο πάρκο Νεαπόλεως. Και αυτό δυστυχώς είναι οριστικό, αφού η υπογραφή του προεδρικού διατάγματος σήμανε την ένταξη του πάρκου της Νεαπόλεως στη Β' Ζώνη Υμηττού όπου σύμφωνα με το νόμο επιτρέπεται η εκπαίδευσης με την ειδική διευκρίνηση "ιδιωτική ή δημόσια".


Άλλωστε για εκπαιδευτικό / ερευνητικό τόξο κάνει λόγο και το νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο.

Αφορμή για την ανάρτησή μας αυτή η ιδέα δημοτικού συμβούλου (που θορυβήθηκε από το εκπαιδευτικό τόξο) να καταθέσουμε επίσημα την πρότασή μας όσοι ενδιαφερόμαστε για το πάρκο ώστε να μπορέσει να κάνει κάτι περισσότερο μέσα στη δημοτική ομάδα της παράταξής του. Πράγματι το ψάξαμε για να δούμε τι μπορούμε να κάνουμε. Όμως πλέον δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτε.


Το πάρκο λοιπόν χάθηκε.

Αίμα δε χύθηκε όπως είχε ειπωθεί ενώ η όλη σιωπή των διάφορων παρατάξεων και προστατών του πάρκου μας γεννά το λιγότερο αισθήματα λύπης και απορίας... Ένα μεγάλο ΓΙΑΤΙ!


Γιατί δεν κάνατε τίποτε;


Γιατί το αφήσατε να χαθεί;


Μαθαίνουμε ότι το ΕΘΙΑΓΕ λόγω Μνημονίου οδεύει ολοταχώς για κλείσιμο. Όταν είχαν γίνει οι κινητοποιήσεις μας το καλοκαίρι του 2010 μας είχαν ενημερώσει ότι από την έκταση του ΕΘΙΑΓΕ θα παίρναμε σύμφωνα με το νόμο την μισή (κάπου 20 στρέμματα) και τα υπόλοιπα θα έμεναν στην ιδιοκτησία του Υπουργείου αλλά χωρίς δικαίωμα να συνεχίσει σαν ΕΘΙΑΓΕ (πειράματα κτλ).


Αλλά αυτά περάσαν πλέον ανεπιστρεπτί.

Τώρα η έκταση του Υπουργείου μαζί με το πάρκο προσκόπων βρίσκονται ήδη μέσα στην Β' ζώνη προστασίας Υμηττού. Και όλοι αναρωτιόμαστε τι θα απογίνει αυτή η κτιριακή υποδομή που δεν είναι και για γκρέμισμα. Μάλιστα, το ίδιο καλοκαίρι είχαμε δει να γίνονται εργασίες επισκευών στο κτίριο που είναι απέναντι από την στάνη προβάτων. Ναι, καλά διαβάσατε, υπάρχει στάνη με πρόβατα μέσα στο ΕΘΙΑΓΕ.


Μήπως τελικά κάποιοι επιθυμούν την πλήρη ένταξη της πόλης στο εκπαιδευτικό τόξο; Μήπως τελικά κάποιοι θέλουν επέκταση (;) ή καινούρια εκπαιδευτικά ιδρύματα στην πόλη τα οποία θα διατηρήσουν τις σοβαρές εμπορικές αξίες του Δήμου, αλλά θα σημάνουν παράλληλα και μια σειρά προβλημάτων με την υποβάθμιση της περιοχής λόγω συσσώρευσης Ι.Χ. ή της αύξησης της κυκλοφορίας σε μια ήδη κορεσμένη γειτονιά; Ή τουλάχιστον δεν τους πειράζει;


Ποιος - ποιοί άνοιξαν άραγε τα μάτια του υπουργείου και έγινε αυτή η μετατροπή της τελευταίας στιγμής στο προεδρικό διάταγμα; Κάποιες πρόσφατες δράσεις μας προβληματίζουν ιδιαίτερα. Επίσης, πέρα από αυτό, ο δήμαρχος καλούμενος να αξιολογήσει λόγω Μνημονίου το προσωπικό του δήμου, τουλάχιστον ας αποδώσει τα του Καίσαρος τω Καίσαρι με ορισμένους που βάζουν τρικλοποδιές στα συμφέροντα του Δήμου μας.


Αν ο δήμος είχε κινηθεί εγκαίρως ή αν δεν είχαν σημειωθεί οι "προεκλογικού τύπου" ενστάσεις και τρομοκρατικές ρήσεις περί μπετοποίησης και διάνοιξης λεωφόρων μέσα στον Υμηττό (λες και η Αττική οδός 50 μέτρα πιο πάνω είναι κανένας γραφικός μουλαρόδρομος) , θα μπορούσαμε να είχαμε το πάρκο μας και με περισσότερες πιθανότητες να διεκδικούσαμε τα κτίρια του ΕΘΙΑΓΕ δίχως φυσικά να μπετοποιηθεί τίποτε. Αντί για αυτό, τώρα λογικά θα περιμένουμε να φυτρώσει ένα ακόμη ιδιωτικό κολλέγιο.


Διότι αυτή τη στιγμή ποιος ιδιώτης και ποιο πανεπιστήμιο θα δεχθεί να πάρει κάποια στιγμή τα κτίρια και να χαρίσει αμαχητί το πάρκο; Μάλιστα δε, το πάρκο των προσκόπων που ΔΕΝ είναι ιδιοκτησία του Δήμου, είναι ταυτόχρονα και το "πρόσωπο" αυτού του τεράστιου οικοπέδου στην οδό Νεαπόλεως. Οι συνειρμοί είναι προφανείς: Ποιός θα μας το χαρίσει σήμερα ενώ αρπάζουν τη σύνταξη του γέροντα μέσα απ' τη τσέπη του και οδηγούν με μαθηματική ακρίβεια μέσω της κατάργηση των συμβάσεων στα € 500,00 το μήνα; Θα το χάσουμε και αυτό στο όνομα του Μνημονίου και της "αξιοποίησης" της δημόσιας περιουσίας; Υπάρχει καλύτερο φιλέτο στην περιοχή;


Όσο για την πολεοδομική μελέτη, τι απέγινε; Την αναθέσαμε, την πληρώσαμε και τώρα θα τη βάλουμε σε κάποιο συρτάρι; Εξακολουθεί να είναι χρήσιμη ή την έφαγε η μικροπολιτική της σκοπιμότητας και της αδράνειας;


Αν θέλουν να σηκώσουν ιδιωτικά ή δημόσια πανεπιστήμια μέσα στο δάσος, εδώ είμαστε να το δούμε. Όμως το ερώτημά μας είναι "Γιατί δεν μπορούν έστω να συνυπάρξουν με ένα οργανωμένο άλσος για τους δημότες";


Πιστεύουμε ότι η λύση που μας έμεινε είναι να γίνουν κάποιες κοινές παραστάσεις στα αντίστοιχα υπουργεία για να προσπαθήσουμε να πείσουμε ότι μπορεί να συνυπάρξει το πάρκο και η εκπαίδευση, πως άδικα έγινε η τροποποίηση του χάρτη την τελευταία στιγμή εντάσσοντας το επίμαχο σημείο στη Β' Ζώνη ή έστω να πάρουμε πια κάτι από αυτό που θα είχαμε κάνει δικό μας αν κάποιοι σκέπτονταν με γνώμωνα την πόλη και όχι τη φιλοδοξία τους. Αν και οφείλουμε να επαναλάβουμε ότι είμαστε αντίθετοι με την ποιοτική υποβάθμιση της περιοχής μέσω ενός ακόμη πανεπιστημίου με την αύξηση της κυκλοφορίας στους πέριξ δρόμους που ήδη ταλαιπωρούνται αφάνταστα.


Αλλά και σε αυτό το ακόμη το ενδεχόμενο θα βασιστούμε πλέον στην καλή θέληση της όποιας επόμενης κυβέρνησης; Και ποιοι θα αναλάβουν να σώσουν το πάρκο; Όσοι το έχασαν;

Κρίμα για τα παιδιά που θα μπορούσαν με την αξιοποίηση του πάρκου να έρθουν κοντά στη φύση και να την αγαπήσουν.

Για την ιστορία σας παραθέτουμε το χρονικό του πάρκου.


---------------------------





ΙΣΤΟΡΙΚΟ



  1. Εδώ και 33 χρόνια και μέχρι το καλοκαίρι του 2011, ίσχυσε το διάταγμα του 1978 για την προστασία του Υμηττού (ΦΕΚ-544/Δ/1978). Σε αυτό το διάταγμα η Β’ Ζώνη Προστασίας οριζόταν αποκλειστικά: «ως περιοχή εγκαταστάσεων κοινωφελών λειτουργιών εντός της οποίας επιτρέπεται η δόμηση μόνον κτιρίων χρήσεως αθλητισμού, πολιτιστικών εκδηλώσεων, νοσοκομείων και θεραπευτηρίων εν γένει Διδακτηρίων, Ορφανοτροφείων, ασύλων και εν γένει κτιρίων προς εξυπηρέτηση αναλόγων ευαγών σκοπών, η δημιουργία αλσών, πάρκων και εν γένει χώρων πρασίνου, και η ανόρυξη φρεάτων και αι συναφείς αντλητικές εγκαταστάσεις και υδαταποθήκες». Δηλαδή, χωρίς περιστροφές και μικρά γράμματα, η Β’ Ζώνη Προστασίας του Υμηττού καθοριζόταν αποκλειστικά και μόνον ως ζώνη εξυπηρέτησης των αναγκών του δημοσίου και του κοινού συμφέροντος.

  2. Στη συνέχεια, το 2005 εκδίδεται με απόφαση Υπουργού ΠΕΧΩΔΕ το Γενικό Πολεοδομικό Σχεδίου του Δήμου Αγίας Παρασκευής (ΦΕΚ-278/Δ/2005). Στην Απόφαση αυτή, μια μικρή τριγωνική έκταση 33 στρεμμάτων από ένα σύνολο 150 στρεμμάτων ιδιοκτησίας Υπ. Γεωργίας, χαρακτηρίζεται «Αστικό Πράσινο». Σημειώνεται ότι αυτό το ΓΠΣ σεβόταν απόλυτα τον κοινωφελή και δημόσιο χαρακτήρα της περιοχής, καθώς και τις κατευθύνσεις του τότε ισχύοντος διατάγματος για την Β’ Ζώνη Προστασίας (ΦΕΚ-544/Δ/1978). Μάλιστα, άνοιξε το δρόμο προκειμένου ο Δήμος να αποκτήσει ένα σύγχρονο πάρκο διημέρευσης και αναψυχής, σαν αυτά που έχουν σχεδόν οι όλοι οι Δήμοι του Λεκανοπεδίου, ακόμα και οι πλέον πυκνοδομημένοι. Επιπλέον, με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις του ΓΠΣ για την έκταση του Υπουργείου Γεωργίας, προέβλεπε την απομάκρυνση των μικροβιολογικών εργαστηρίων για έρευνες αφθώδους πυρετού και την καύση νεκρών ζώων, διότι όλη αυτή η περιοχή μετατρέπεται σε «Αστικό Πράσινο».

  3. Το 2008 με την εξουσιοδότηση του ΓΠΣ, ο Δήμος Αγ. Παρασκευής προκηρύσσει δημόσιο διαγωνισμό και την επόμενη χρονιά (2009) αναθέτει την Πολεοδομική Μελέτη για την ενότητα 3, στην οποία περιλαμβάνεται και η υπό ένταξη έκταση του Υπουργείου Γεωργίας. Η μελέτη υλοποιώντας τις ρητές κατευθύνσεις του ΓΠΣ και το όριο προστασίας του Υμηττού κατά το ΦΕΚ-544/Δ/1978, για την έκταση του Υπουργείου Γεωργίας προτείνει την μετατροπή του σε «Αστικό Πράσινο – Ελεύθεροι Χώροι» σύμφωνα με το άρθρο 9 του ΦΕΚ 166/Δ/1987.

  4. Τον Αύγουστο της ίδιας χρονιάς (2008), το ΥΠΕΧΩΔΕ έθεσε σε δημόσια διαβούλευση την πρόταση τροποποίησης του διατάγματος του 1978 συνοδευόμενο από χάρτη με την υπογραφή του Οργανισμού Ρυθμιστικού Σχεδίου Αθηνών. Στο συγκεκριμένο σχέδιο προεδρικού διατάγματος, όπως είναι φυσικό, υιοθετούνται τα εγκεκριμένα από το ΥΠΕΧΩΔΕ και τον Οργανισμό Ρυθμιστικού Σχεδίου όρια και χρήσεις του ΓΠΣ Αγίας Παρασκευής. Οι εκλογές του 2009 διέκοψαν αυτή τη διαβούλευση.

  5. Μετά τις εκλογές του 2009, το νεοσύστατο ΥΠΕΚΑ προκηρύσσει νέα δημόσια διαβούλευση για νέο σχέδιο διατάγματος για την προστασία του Υμηττού, συνοδευόμενο όμως από τον ίδιο χάρτη του Οργανισμού Ρυθμιστικού Σχεδίου Αθήνας, σεβόμενο και πάλι όπως είναι φυσικό, τα εγκεκριμένα όρια του ΓΠΣ Αγίας Παρασκευής, αφήνοντας στην ησυχία του δηλαδή, τόσο το "Πάρκο Προσκόπων" όσο και την έκταση που προοριζόταν για "Αστικό Πράσινο - Ελεύθεροι Χώροι"

  6. Επί του κειμένου της συγκεκριμένης διαβούλευσης και επί του συγκεκριμένου χάρτη του Οργανισμού Αθήνας, το δημοτικό συμβούλιο του Δήμου γνωμοδότησε θετικά με το υπ’ αριθμ.155/2010 έγγραφό, δεν εξέφρασε δηλαδή αντίρρηση για την συγκεκριμένη περιοχή δεδομένου ότι δεν προέκυπτε κάτι νεότερο από τα μέχρι τότε γνωστά.

  7. Παράλληλα, στις αρχές του 2011 έγινε η δεύτερη και οριστική ανάρτηση της Πολεοδομικής Μελέτης για την πολεοδομική ενότητα 3, σύμφωνα με την οποία το Υπουργείο Γεωργίας εισέφερε κατά τον νόμο γη 20 περίπου στρεμμάτων για την μετατροπή της σε «Αστικό Πράσινο». Το Υπουργείο Γεωργίας, αν και κλήθηκε να αντιδράσει τόσο επί της πρώτης όσο και επί της δεύτερης ανάρτησης, δεν το έπραξε. Αντίθετα, και ακριβώς μετά την λήξη της περιόδου των ενστάσεων, ο Γ.Γ. του Υπουργείου κάλεσε το Δήμο να παραστεί σε σύσκεψη κατά την οποία έγινε απόπειρα να επέλθει συμφωνία για ρυθμίσεις που καταργούσαν τον ΓΠΣ του 2005, επιτρέποντας παράλληλα στο Υπουργείο να συνεχίσει την δραστηριότητά του στην περιοχή, καταργώντας έτσι και τη χρήση «Αστικό Πράσινο». Ο Δήμος, σε σχετική συνεδρίαση του ΔΣ, απέρριψε αυτή τη πρόταση.

  8. Στις 16 Ιουνίου 2011 εκδίδεται το Προεδρικό Διάταγμα για την προστασία του Υμηττού (ΦΕΚ 187/Δ/2011), όπου μεταξύ άλλων, διαπιστώνεται η αιφνιδιαστική αλλαγή κειμένου και χαρτών από αυτά της δημόσιας διαβούλευσης, η τροποποίηση του ορίου της «Ζώνης Β – Περιφερειακή ζώνη προστασίας,» η τροποποίηση των ορίων του ισχύοντος ΓΠΣ Αγίας Παρασκευής που μειώνει την έκτασή του και τις προβλεπόμενες χρήσεις και λειτουργίες της περιοχής.




ΤΟ ΝΕΟ ΠΔ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΙΙΙ – ΔΗΜΟΥ ΑΓ. ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ


Η Πολεοδομική Ενότητα 3 του Δήμου Αγίας Παρασκευής περιλαμβάνει μεταξύ άλλων σχολικό συγκρότημα τριών βαθμίδων εκπαίδευσης, πάρκο, παιδικές χαρές, αθλητικό συγκρότημα, κατοικίες και μια έκταση 132 στρεμμάτων του Υπουργείου Γεωργίας, που του παραχωρήθηκε με τρία πρωτόκολλα παράδοσης παραλαβής δασικής έκτασης. Για αυτή την έκταση των 132 στρεμμάτων εγκρίθηκε με το ΦΕΚ 230/Δ/1985 «Τοπικό Ρυμοτομικό» για την εκ των υστέρων νομιμοποίηση παλαιών εγκαταστάσεων του Υπουργείου. Με το ίδιο ΦΕΚ χορηγήθηκε συντελεστής δόμησης 0,05 για την ανάπτυξη δραστηριοτήτων των υπηρεσιών του.


Με το ΓΠΣ του 2005, από την ως άνω των 132 στρεμμάτων, προβλέπεται η ένταξη στο σχέδιο των 36 εξ αυτών, με επιτρεπόμενη χρήση την «Αστικό Πράσινο – Ελεύθεροι Χώροι» ενώ τα υπόλοιπα 96 παραμένουν εκτός σχεδίου.


Σύμφωνα με το ισχύον ΓΠΣ η έκταση των 32 στρεμμάτων του Υπ. Γεωργίας που εντάσσεται στο σχέδιο που περιλαμβάνει κτίρια και δραστηριότητες του ΕΘΙΑΓΕ, δεν είναι πλέον συμβατές με το άρθρο 9 του ΦΕΚ 166/Δ/1987 που εισηγείται το ΓΠΣ.


Όμως, Με το νέο Διάταγμα για την προστασία του Υμηττού (ΦΕΚ 187/Δ/2011), το όριο της Β’ Ζώνης Προστασίας τοποθετείται ακριβώς έτσι ώστε να ενσωματώσει ολόκληρη την έκταση των 132 στρεμμάτων του Υπουργείου Γεωργίας παρέχοντας νέο συντελεστή δόμησης 0,20, δηλαδή αυξημένο κατά 400% και χρήσεις γης διαφορετικές από τις προβλεπόμενες τόσο από το ισχύον ΓΠΣ, όσο και από το καταργηθέν διάταγμα του 1978.


Τώρα πλέον επιτρέπονται μεταξύ άλλων και δημόσια ή ιδιωτικά εκπαιδευτήρια σε γήπεδα με ελάχιστο εμβαδόν αρτιότητας τα 40 στρέμματα με συντελεστή δόμησης 0,2 και ποσοστό κάλυψης 15%.


Πρακτικά, αυτό σημαίνει ότι στην έκταση των 132 στρεμμάτων του Υπουργείου Γεωργίας μπορούν πλέον να οικοδομηθούν κτίρια εκπαίδευσης μέχρι και 24.000 τετρ. μέτρων σε τρεις οικοπεδικές εκτάσεις των 40 στρεμμάτων. Για να γίνουν οι απαραίτητες συγκρίσεις, θυμίζουμε ότι το κτιριακό συγκρότημα του ΕΜΠ στην Πατησίων έχει οικοδομηθεί σε έκταση 20 στρεμμάτων και στεγάζεται σε κτίρια που δεν ξεπερνούν τα 7.000 τετρ. μέτρα.


Συνεπώς, το νέο διάταγμα για την Προστασία του Υμηττού τροποποιεί τα όρια και τις χρήσεις γης του ισχύοντος ΓΠΣ και μάλιστα με όρους δυσμενέστερους για το δημόσιο συμφέρον και την κοινή ωφέλεια, ανατρέποντας τις προβλεπόμενες από τις ισχύουσες προδιαγραφές (ΦΕΚ 209/Δ/2000) πολεοδομικές λειτουργίες, χωρίς να έχει προηγηθεί ο επιβαλλόμενος από το ΦΕΚ124/Α/1997 υπολογισμός των ελλείψεων σε αστικό πράσινο και κοινωφελείς χώρους και χωρίς τη διενέργεια της διαδικασίας δημόσιας διαβούλευσης και τις γνωμοδοτήσεις του ΦΕΚ 33/Α/1983.


Για τον Δήμο Αγίας Παρασκευής, το αποτέλεσμα είναι ότι στην περιοχή Νεαπόλεως – Αιγαίου Πελάγους – Γραβιάς που περιλαμβάνει το σχολικό συγκρότημα, το αθλητικό συγκρότημα και το πάρκο προσκόπων, η Β’ ζώνη επεκτείνεται ακριβώς έτσι ώστε να περιλάβει:




  • Ολόκληρη την περιοχή που προοριζόταν για Αστικό Πράσινο – Πάρκο σύμφωνα με το ΓΠΣ του 2005, συνολικής έκτασης 43 στρεμμάτων.

  • Ολόκληρο το «Πάρκο Προσκόπων» μαζί με τις παιδικές χαρές που κατασκεύασε στα όριά του ο Δήμος. Η συνολική έκταση του «Πάρκου Προσκόπων» είναι 11 στρέμματα και διαθέτει πρόσωπο 240 μέτρων κατά μήκος της οδού Νεαπόλεως.

  • Την πύλη εισόδου στο Γυμνάσιο του Σχολικού Συγκροτήματος.

  • Ολόκληρο το ξύλινο κιόσκι του Γυμνασίου.

  • Συνολική έκταση 2.500 τετρ. μέτρων από τον προαύλιο χώρο του σχολικού συγκροτήματος.

  • Ολόκληρη την παιδική χαρά έκτασης 700 τετρ. μέτρων δίπλα στο γήπεδο τένις.

  • Συνολική έκταση 6.300 τετρ. μέτρων από το Αθλητικό Συγκρότημα Αγ. Παρασκευής.




ΕΡΩΤΗΜΑΤΙΚΑ



  1. Για ποιο λόγο το συγκεκριμένο προεδρικό διάταγμα επικαλείται παραπλανητικά το υπ’ αριθμ.155/2010 έγγραφο του Δ. Αγ. Παρασκευής αφού αυτό αφορούσε γνωμοδότηση επί κειμένου και χαρτών διαφορετικών από αυτά που περιελήφθησαν στο τελικό διάταγμα;

  2. Για ποιο λόγο για την έκδοση του προεδρικού διατάγματος δεν λήφθηκε υπόψη το Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθηνών (ΦΕΚ 18/Α/1985);

  3. Για ποιο λόγο το συγκεκριμένο προεδρικό διάταγμα εκδόθηκε χωρίς την ρητή εξουσιοδότηση από συγκεκριμένο νόμο του Κοινοβουλίου; Ή έστω, για ποιο λόγο δεν τροποποίησε όπως θα μπορούσε το ΦΕΚ-544/Δ/1978 όπως έκανε το πρώτο σχέδιο διαβούλευσης του 2008 (ΥΠΕΧΩΔΕ) και έφερε τον τίτλο «Τελική πρόταση για την τροποποίηση του Π. Δ/τος Προστασίας του ορεινού όγκου Υμηττού»;

  4. Ποιός κερδίζει από αυτές τις νέες ρυθμίσεις; Πάντως σίγουρα όχι οι Δημότες της Αγίας Παρασκευής. Τα συμπεράσματα δικά σας

Νεότερη Παλαιότερη