Μία διδακτική παράσταση για όλους, «ΝΕΦΕΛΕΣ» του Αριστοφάνη

Μια από τις πιο πολυσυζητημένες κωμωδίες του Αριστοφάνη, τις «Νεφέλες» σε διασκευή για παιδιά και εφήβους, ο μεγάλος κωμωδιογράφος, στο έργο του αυτό, καταπιάνεται με το -πάντα επίκαιρο- θέμα της παιδείας και του δικαίου. Το όνομα του έργου οφείλεται στις Νεφέλες, δηλαδή τις νεφελώδεις ιδέες της φιλοσοφίας. Σύμφωνα με τον Αριστοφάνη, ο Σωκράτης τος θεωρούσε τις θεές που μαζί με το Χάος και τη Γλώσσα αντικαθιστούσαν τους θεούς της πόλης. 

Η θεατρική αυτή παράσταση, υποστηρίζεται από την Περιφέρεια Αττικής, σε συνεργασία με τον Δήμο Αγίας Παρασκευής και τον Πολιτιστικό και Αθλητικό Οργανισμό Δήμου Αγίας Παρασκευής (ΠΑΟΔΑΠ), την Τετάρτη 19 Ιουλίου και ώρα 9 μ.μ., στο ανοικτό θέατρο της κεντρικής μας πλατείας.

Θερμές ευχαριστίες στον Περιφερειάρχη κ. Γιώργο Πατούλη και στον Αντιπεριφερειάρχη Πολιτισμού και Αθλητισμού, πρώην Δήμαρχο Αγίας Παρασκευής, κ. Βασίλη Γιαννακόπουλο, για τις ενέργειές τους να χαρούμε την παράσταση αυτή στην πόλη μας. 

Υπόθεση έργου

Ο Στρεψιάδης είναι απελπισμένος καθώς πνίγεται στα χρέη και τον κυνηγούν οι δανειστές του. Αν και έχει εναποθέσει τις ελπίδες του στο γιό του, Φειδιππίδη, περιμένοντας ότι εκείνος θα σπουδάσει και θα τον βοηθήσει να ανταπεξέλθει στα προβλήματα του, ο γιος του αρνείται πεισματικά. Ο Φειδιππίδης, ασχολείται μόνο με τη χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και ξοδεύει αλόγιστα τα χρήματα του πατέρα του προκειμένου να αγοράζει likes και followers.

Έτσι, ο Στρεψιάδης με την παρότρυνση του επιστάτη του, Εμπεδοκλή, αποφασίζει να επιστρέψει ο ίδιος στα θρανία. Ξεκινάει τη φοίτηση του στην πολυσυζητημένη σχολή του Σωκράτη, η οποία υπόσχεται στους σπουδαστές της ότι τους μαθαίνει να ανταπεξέρχονται στα προβλήματα της σύγχρονης εποχής. Ο Στρεψιάδης θεωρεί ότι εκεί θα μάθει την τέχνη της διπλωματίας και της εξαπάτησης προκειμένου να παραπλανήσει τους δανειστές του.

Λίγο μετά την έναρξη της φοίτησης του, ο Στρεψιάδης αποβάλλεται από τη σχολή, καθώς είναι ανεπίδεκτος μαθήσεως. Μετά και από αυτό, ο Στρεψιάδης απελπίζεται εντελώς και πέφτει σε αφασία. Τότε, ο Φειδιππίδης αποφασίζει να πάει ο ίδιος στη σχολή του Σωκράτη.

Πολύ σύντομα, ο Φειδιππίδης, αντιλαμβάνεται ότι η σχολή του Σωκράτη είναι ένας χώρος ουσιαστικής παιδείας και καλλιέργειας. Σε μαθαίνει όχι μόνο να αντιλαμβάνεσαι, αλλά και να αντιστέκεσαι στις παθογένειες της σύγχρονης εποχής. Έννοιες όπως η αισχροκέρδεια, η αναξιοκρατία, η κοινωνική ανισότητα και ο ρατσισμός μπαίνουν στο μικροσκόπιο. Με την αποφοίτηση του, ο Φειδιππίδης έχει μάθει όλα όσα δεν περίμενε ο Στρεψιάδης. Όχι μόνο δεν τον βοηθάει να παραπλανήσει τους δανειστές του, αλλά γίνεται δίκαιος πέρα από κάθε προσδοκία. Δίνει στον πατέρα του, και σε όλους εμάς, την ελπίδα για μια σύγχρονη εποχή με πίστη σε υψηλές αξίες και ιδανικά, απαλλαγμένη από τα λάθη του παρελθόντος.

Ο Αριστοφάνης, μέσα από τα έργα του καυτηριάζει, σατυρίζει και σχολιάζει την επικαιρότητα της εποχής του, πάντα με στόχο την εξυγίανση του πολιτικού συστήματος και τη βελτίωση του κοινωνικού συνόλου. Η διασκευή και η μεταφορά των «ΝΕΦΕΛΩΝ» έχει γίνει με γνώμονα τα πεδία ενδιαφερόντων των παιδιών και των εφήβων. Το έργο πλαισιώνεται από σύγχρονες αναφορές που προβληματίζουν τα παιδιά του σήμερα, όπως τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, το σχολείο, οι κοινωνικός αποκλεισμός και η σχέση τους με την οικογένεια. 

Συντελεστές

Μεταφορά στην νεοελληνική: Κωνσταντίνος Ζωγράφος
Μεταφορά και Διασκευή: Κωνσταντίνος Ζωγράφος, Αικατερίνη Παπαγεωργίου
Σκηνοθεσία: Αικατερίνη Παπαγεωργίου
Σκηνικά: Γιάννης Αρβανίτης
Κουστούμια: Ειρήνη Γεωργακίλα
Σύνθεση Μουσικής: Σίσσυ Βλαχογιάννη
Χορογραφίες: Χρυσηίς Λιατζιβίρη
Φωτισμοί: Κωστής Μουσικός
Βοηθός Σκηνοθέτη: Έφη Λεωνίδα
Βοηθός Ενδυματολόγου: Ίρις Μυρσίνη Σιδέρη

Παίζουν (αλφαβητικά): Νίκος Γιαλελής, Στεφανία Ζώρα, Αφροδίτη Κατσαρού, Τάσος Λέκκας, Γιώργος Μαρτίνος, Φάνης Μιλλεούνης, Ορέστης Τζιόβας

Φωτογραφίες: Ελίνα Γιουνανλή
Γραφιστική επεξεργασία: Indigo Creative

Επικοινωνία: Μαρίκα Αρβανιτοπούλου
Διεύθυνση Παραγωγής: Φάνης Μιλλεούνης

Διάρκεια παράστασης: 75 λεπτά

Σπύρος Παπασπύρος
Πρόεδρος ΠΑΟΔΑΠ

Νεότερη Παλαιότερη