Κώστας Χατζηανδρέου: Ο Δήμος αγόρασε ένα εργοστάσιο (Ιόλας) με κριτήρια μικρομάγαζου - Ο κ. Σταθόπουλος διάλεξε τον εύκολο δρόμο

199
Άνθρωπος φειδωλός και μετρημένος στις δηλώσεις του, ήταν ένα από τα δυνατά χαρτιά του νεοεκλεγέντος δήμαρχου Γιάννη Σταθόπουλου το 2014 με πολύτιμη εμπειρία από το Υπουργείο Εσωτερικών και βασική αποστολή να οργανώσει το Δήμο Αγίας Παρασκευής. Ο ίδιος αποχώρησε από την αντιδημαρχία με μια λιτή ανακοίνωση ακολουθώντας ένα μοναχικό όπως είχε πει δρόμο μέχρι την ανεξαρτητοποίησή του και την ένταξή του στους Αλλάζουμε.


Μαζί μας ο Κώστας Χατζηανδρέου.

- κ. Χατζηανδρέου τέσσερα χρόνια και σίγουρα πολλές ερωτήσεις. Πιάνοντας το νήμα από την αρχή, ποιος ήταν ο λόγος που συνδράματε το 2014 το Γιάννη Σταθόπουλο και τη Νίκη;

Η πίστη στις εξαγγελίες, που θα σηματοδοτούσαν αλλαγή πορείας στα δημοτικά πράγματα, τόσο σε μεθόδους και πρακτικές, όσο σε νοοτροπίες και αντιλήψεις.


- Επειδή έχουν ακουστεί πολλά και όχι καλά, σε τι κατάσταση παραλάβατε το Δήμο Αγίας Παρασκευής; Τι βρήκατε μπαίνοντας στο Δημαρχείο;


Δεν μου αρέσει η παρελθοντολογία και πολύ περισσότερο η μετάθεση δικών μας ευθυνών στους προηγούμενους. Λιτά λοιπόν θα σας πω ότι η εικόνα δεν ήταν ιδανική. Θέλω όμως να είμαστε αντικειμενικοί και να κρίνουμε τον καθένα στις πολιτικές και οικονομικές συνθήκες που επικρατούσαν τη δεδομένη χρονική περίοδο. Το 2014 που αναλάβαμε το Δήμο ήταν έτος που είχαν εφαρμοστεί ήδη σκληρές μνημονιακές πολιτικές με αποτέλεσμα να υπάρχει σοβαρότατο έλλειμμα προσωπικού, τεράστια περικοπή των πιστώσεων και κακά τα ψέματα σε καθεστώς απολύσεων που επικρατούσε τότε, κάτι πρωτόγνωρο για δημόσιους οργανισμούς, αίσθημα ανασφάλειας και χαμηλές προσδοκίες από μεριάς του προσωπικού. Αυτό το τελευταίο από μόνο του αποσάθρωνε τις υπηρεσίες και δημιουργούσε διαλυτικά φαινόμενα. Μπορούμε όμως να πούμε ότι παρόλα αυτά ο μηχανισμός του Δήμου προσπαθούσε να ανταπεξέλθει όσο το δυνατόν καλύτερα χάρις στις προσπάθειες, όπως πάντα, ορισμένων ανθρώπων.


- Εσείς στον τομέα της Διοίκησης που αναλάβατε, ποιες προτεραιότητες θέσατε και τι επιχειρήσατε να αλλάξετε;

Θα σας μιλήσω για τις βασικές άμεσες προτεραιότητες που αποτελούσαν επιτακτική ανάγκη για την λειτουργία του Δήμου. Πρώτη προτεραιότητα ήταν η ενίσχυση του προσωπικού, εφόσον με το καθεστώς των απολύσεων, των συνταξιοδοτήσεων και της κινητικότητας, που σημειωτέον δεν γινόταν με κριτήρια λειτουργικότητας αλλά αυτοσυντήρησης δηλαδή πώς ο καθένας θα σώσει τη θέση του, ήταν υπαρκτός ο κίνδυνος κατάρρευσης του διοικητικού μηχανισμού. Σε αυτό το περιβάλλον λοιπόν της αβεβαιότητας και της ανασφάλειας έθεσα ως βασικό στόχο την ενεργοποίηση παλαιών ολοκληρωμένων διαγωνισμών μέσω ΑΣΕΠ, που είχαν διενεργηθεί επί δημαρχίας Γιαννακόπουλου και είχαν με νόμο παγώσει. Έτσι πετύχαμε από 2015 και έπειτα, την πρόσληψη σημαντικού αριθμού υπαλλήλων όλων των ειδικοτήτων, δίνοντας προτεραιότητα στην τεχνική υπηρεσία. Ξέρετε, αυτό δεν ήταν εύκολο, παρά την θετική ανταπόκριση από μεριάς κεντρικής διοίκησης, δεδομένων των άκαμπτων ποσοστώσεων στις προσλήψεις από τους μνημονικούς νόμους, αλλά και πλήθους άλλων πρακτικών προβλημάτων λόγω της χρονικής απόστασης από τους διαγωνισμούς που δεν μπορούμε να αναφερθούμε τώρα. Κατά τα άλλα εγώ όταν πήγα στο Δήμο είχα κατά νου ένα συγκεκριμένο διοικητικό μοντέλο και αυτό επιχείρησα να εφαρμόσω. Ένα μοντέλο που στηρίζεται στη συμμετοχή των εργαζομένων και προϋποθέτει την διαρκή εκπαίδευση του προσωπικού, προκειμένου να μπορεί να ανταπεξέλθει στις υποχρεώσεις του. Είναι η λεγόμενη διοίκηση ολικής ποιότητας αν έχετε ακούσει σχετικά. Έτσι λοιπόν η επόμενη βασική προτεραιότητα υπήρξε η φιλόδοξη επιδίωξή μου, της υπογραφής μόνιμης σύμβασης συνεργασίας με το Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης για την τεχνική υποστήριξη του Δήμου σε πλήθος προβλημάτων, όπως για παράδειγμα η σύνταξη νέου και σύγχρονου οργανισμού και κυρίως η εφαρμογή ενός μεγάλου και συντεταγμένου εκπαιδευτικού προγράμματος. Έδινα τότε ιδιαίτερη σημασία στην εκπαίδευση του προσωπικού και γι' αυτό εκπονήσαμε και εφαρμόσαμε με τη συνεργασία των υπηρεσιακών παραγόντων ένα σημαντικό πρόγραμμα εκπαιδευτικών σεμιναρίων. Ξέρετε, ο Δήμος δεν διέθετε ούτε καν γραφείο εκπαίδευσης, διότι με τα σχέδια οργανισμών που είχαν επιβληθεί από την κεντρική διοίκηση, με κριτήρια κυρίως την περικοπών δαπανών, η εκπαίδευση θεωρείτο περιττή πολυτέλεια. Παράλληλα τρέχαμε τις διαδικασίες της σύμβασης, που σημειωτέον αφορούσαν κυρίως μεγάλους φορείς και όχι μεσαίους Δήμους όπως ο δικός μας, και εκεί άλλωστε ήταν η δυσκολία μας, ενώ συνεργαζόμαστε ήδη άτυπα σε διάφορα θέματα με το Εθνικό Κέντρο. Μετά από πολύμηνες επαφές και συζητήσεις είχαμε φτάσει κοντά στην επίτευξη του στόχου. Με την αποχώρησή μου όμως από την αντιδημαρχία, η προσπάθεια πάγωσε και νομίζω ότι ο Δήμος έχασε μια μεγάλη ευκαιρία για τον εκσυγχρονισμό του, με τη μόνιμη συνεργασία με έναν από τους εγκυρότερους επιστημονικούς φορείς της δημόσιας διοίκησης. Φυσικά παράλληλα με τις παραπάνω προτεραιότητες διεκπεραιώναμε πλήθος σοβαρών εκκρεμοτήτων υποδομής που βοηθούσαν στην οργάνωση και λειτουργικότητα των υπηρεσιών, όπως π.χ. η συλλογή στατιστικών στοιχείων των παρεχόμενων υπηρεσιών που ήταν και στο προεκλογικό πρόγραμμα της Νίκης των Πολιτών- και αυτό σταμάτησε με την αποχώρησή μου- που δυστυχώς ο χώρος δεν μας αφήνει να αναφερθούμε διεξοδικά.


Κλείνοντας, απαντώντας στο δεύτερο σκέλος της ερώτησή σας, θεωρώ ότι με τη στάση και τις ενέργειές μου προσπάθησα να μεταφέρω στο Δήμο νοοτροπία οργάνωσης και επαγγελματισμού, γνωρίζοντας από τα μέσα την κουλτούρα, τα ζητούμενα και τους προβληματισμούς του προσωπικού. Επιδίωξα να μεταφέρω εμπειρία και βοήθεια από την θητεία μου στην κεντρική διοίκηση και όχι μόνο, και φυσικά να αποκαταστήσω όσο μπορούσα ένα αίσθημα ασφάλειας και εμπιστοσύνης. Οι υπηρεσιακοί συνεργάτες μου στο Δήμο είναι κατάλληλοι να σας απαντήσουν εάν και πόσο πέτυχα σε αυτό.


- Βρήκατε αντιστάσεις; Αν ναι, μπορείτε να μας διαφωτίσετε με κάποια παραδείγματα;

Εάν ρωτάτε για το προσωπικό φυσικά και βρήκα αντιστάσεις. Μίλησα πριν για νοοτροπία και κουλτούρα συμπεριφοράς. Θα σας πω ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα, χαμηλής σημασίας αλλά ενδεικτικό. Διαπίστωσα από την αρχή ότι η κάθε υπηρεσία χρησιμοποιούσε διαφορετικούς τύπους εγγράφων στην αλληλογραφία με το κοινό. Απέστειλα στα mail των προϊσταμένων ένα ενιαίο τύπο εγγράφου για την καλή προς τα έξω εικόνα του Δήμου. Η αμφισβήτηση και αντίδραση σε ότι ποιο λογικό, από ορισμένους είναι η αλήθεια, ήρθε ακαριαία. Αυτό ξέρετε έχει να κάνει και με τον επαγγελματισμό που σας ανέφερα πριν. Τα παραδείγματα είναι πολλά όμως η διαρκής εκπαίδευση και η καλή διάθεση για προσαρμογή τα διορθώνει όλα.


- Ξαφνικά διαβάζουμε στο λογαριασμό σας στο facebook ότι παραιτήστε από τη θέση του αντιδημάρχου λέγοντας χαρακτηριστικά “τουλάχιστον προσπάθησα”; Τι σημαίνει αυτό; Ο κ. Σταθόπουλος δε σας στήριξε;


Θα σας απαντήσω ευθέως. Ο κ. Σταθόπουλος με στήριξε, αλλά με στήριξε έως εκεί που δεν θίγαμε κακώς κείμενα. Όταν φθάναμε τον κόμπο στο χτένι και ήταν φυσικό να υπάρχουν αντιδράσεις, γινόταν αυτό που λέμε "στρογγύλεμα της γωνίας", χωρίς καμία διάθεση ανατροπής παγιοποιημένων καταστάσεων με κόστος για τον Δήμο. Αυτή όμως η "ανέγγιχτη" πολιτική έδειχνε εσφαλμένη αντίληψη για την άσκηση διοίκησης και έλλειψη αποφασιστικότητας, στοιχεία που δημιουργούσαν απογοήτευση για όσους προσδοκούσαν μια θετική αλλαγή, το χειρότερο όμως ήταν ότι επιβάρυναν τη λειτουργία των υπηρεσιών. Επισήμαινα ότι δεν μπορείς να λες ότι ασκείς διοίκηση αν δεν έχεις άποψη και θέλεις να τα έχεις με όλους καλά. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι τους θέλεις όλους συνεργάτες και συμπαραστάτες σου, όμως όταν πρέπει να αποφασίσεις, την ευθύνη τη φέρεις εσύ και μόνο εσύ, τηρείς κανόνες, ενώ οι αποφάσεις είναι δίκαιες και αντικειμενικές άσχετα αν ξεβολεύουν ορισμένους. Η αλήθεια είναι ότι εγώ δεν φαντάστηκα εξαρχής αυτή την κατάσταση, ούτε μπορούσα να την αποδεχτώ και έβαλα στοιχειώδεις όρους και προϋποθέσεις λειτουργίας που αφορούσαν τόσο καταστάσεις όσο και επιλογές προσώπων, που φυσικά δεν έγιναν δεκτοί. Έφυγα και πιστεύω πλέον απόλυτα ότι η αποχώρησή μου έφερε και κάποια ανακούφιση, ίσως μάλιστα και να ικανοποίησε κάποιες μονόπλευρες αντιλήψεις. Ενδόμυχα ίσως και ο Δήμαρχος να μη επιθυμούσε τη συνέχιση της συνεργασίας μας, γιατί απλώς είχε διαλέξει τον εύκολο δρόμο. Άλλωστε αυτό αποδεικνύεται από το γεγονός ότι κανείς δεν με εμπόδισε να φύγω, κανένα όργανο της παράταξης δεν με κάλεσε, ως όφειλε νομίζω, αντίθετα μάλιστα εγώ επιδίωξα τη σύγκλιση της δημοτικής ομάδας όπου έβαλα όλα αυτά τα θέματα, στην οποία όπως θυμάμαι εκτός της κ. Πετσατώδη κανείς άλλος δεν πήρε επί της ουσίας θέση. Σε αυτές τις περιπτώσεις φυσικά το πρόβλημα είναι στον Δήμαρχο, ο οποίος βέβαια έκανε προσπάθειες προσδοκώντας όμως ουσιαστικά να παραμείνω μέχρι να τελειώσει η θητεία του, φοβούμενος μη τυχόν εισπράξει πολιτικό κόστος. Για αλλαγές όμως ούτε λέξη, ούτε διάθεση. Τι τα θέλετε ήταν τελικά μια ατυχής συνεργασία εφόσον δεν υπήρχε στοιχειώδης συναντίληψη για τα πράγματα και νομίζω ότι, παρά το φαίνεσθαι, ο Δήμαρχος ποτέ δεν προσπάθησε να επικοινωνήσει πολιτικά μαζί μου, ούτε βέβαια εκτίμησε την όποια προσφορά μου.


- Αυτό φαντάζει λίγο οξύμωρο. Σας έβαλε εκεί για να παράξετε έργο, να αλλάξετε όπως ήταν το σύνθημα την Αγία Παρασκευή, και τελικά ήσασταν κάθε φορά μόνος απέναντι στις αντιδράσεις;


Το χειρότερο από όλα είναι ότι με την αποχώρησή μου ο Δήμαρχος σε ραδιοφωνική του συνέντευξη ισχυρίστηκε ότι αποχώρησα γιατί δεν άντεξα την καθημερινότητα του Δήμου, την πίεση και το ρυθμό από τις αλλαγές!!! Προσωποποίησε δηλαδή το θέμα επικαλούμενος φανταστικές αδυναμίες μου αρνούμενος να παραδεχθεί ότι αυτή η δημοτική αρχή χαρακτηρίζεται από απλή αντιγραφή παλαιότερων διοικήσεων χωρίς τίποτα νέο σε νοοτροπία και πρακτικές και ότι δεν σηματοδοτεί αλλαγή, παρότι επαίρεται ότι φέρει προοδευτικό πρόσημο. Μπορεί να σας φαίνονται σκληρά αυτά που λέω, όμως αποδεικνύονται από τα πράγματα. Σε κάθε περίπτωση δεν ήταν προσωπική η διαφορά αλλά υπάρχει σοβαρή πολιτική διαφωνία.


- Εν ολίγοις, η Δημοτική Αρχή ελέγχει το προσωπικό;

Πώς να ελέγξεις την κατάσταση χωρίς στοιχειώδες σχέδιο και άποψη για τη λειτουργία του οργανισμού. Η διοικητική κατάσταση στο Δήμο είναι αποκαρδιωτική, επικρατεί η προχειρότητα, υπάρχει κακή κατανομή του προσωπικού, δεν υπάρχει ιεράρχηση των πραγμάτων, δίνονται λύσεις της τελευταίας στιγμής, οι δε υπηρεσίες στέκουν όρθιες χάρις στον πατριωτισμό ολίγων υπαλλήλων. Αυτά είναι κοινές διαπιστώσεις όλων όσων παρακολουθούν τα πράγματα. Εγώ μάλιστα πιστεύω ακράδαντα ότι ο Δήμαρχος δεν έχει εικόνα ούτε ελέγχει τις υπηρεσίες του. Μπορεί να σας φαίνεται υπερβολικό αυτό που σας λέω αλλά έτσι είναι και οφείλεται ακριβώς στο γεγονός ότι απομάκρυνε από κοντά του αυτούς που μπορούσαν να τον βοηθήσουν και δεν αναφέρομαι μόνο στο πρόσωπό μου. Επίσης δεν χρησιμοποίησε και δεν δοκίμασε όλα τα μέλη της δημοτικής ομάδας σε σημαντικές θέσεις ευθύνης, ενώ υπήρχαν πρόσωπα με εμπειρία και θέληση που θα μπορούσαν να βοηθήσουν. Είναι χαρακτηριστικό ότι με τη λήξη της πρώτης θητείας των αντιδημάρχων και των προέδρων των νομικών προσώπων, με εξαίρεση τον εαυτό μου που αποχώρησα για τους λόγους που σας προανέφερα, ουδείς άλλος αντικαταστάθηκε. Φαίνεται λοιπόν ότι ο Δήμαρχος ή βρήκε την dream team και πορεύτηκε μαζί της ολόκληρη την πενταετία, ή για λόγους που εκείνος πρέπει να εξηγήσει, δεν εμπιστεύτηκε ποτέ τη μισή του δημοτική ομάδα. Εγώ τον παρότρυνα για αντικατάσταση προσώπων και ανακατανομή αρμοδιοτήτων, όμως δεν έκανε κανένα βήμα. Πιστεύω ότι τελικά απογοήτευσε πολλούς συνεργάτες του και θα το δείτε αυτό στη σύνθεση του ψηφοδελτίου.


- Θα πάμε σε ένα άλλο μεγάλο θέμα. Βίλα Ιόλα. Εσείς, όπως επίσης και η κ. Φωτεινού ψηφίσατε την απόκτηση του ακινήτου με την προϋπόθεση της αποδοχής κι ενσωμάτωσης στο αποφασιστικό του κειμένου των Πετσατώδη-Σιδέρη. Δεδομένου ότι η απόφαση έχει παραβιαστεί αρκετές φορές, θεωρείτε ότι τρόπον τινά ...απέσπασαν την ψήφο σας στο παρά πέντε με κάποιο εύσχημο τρόπο;


Απολύτως. Αποδέχθηκαν πλήρως τους όρους που έθετε το κείμενο των αντιδημάρχων Πετσατώδη και Σιδέρη που κατατέθηκε ως προϋπόθεση για την αγορά και που αντανακλούσαν το σύνολο των δικών μου ενστάσεων και απέσπασαν την ψήφο όλων μας στο δημοτικό συμβούλιο. Στη συνέχεια αποδόμησαν με σειρά νέων αποφάσεων την αρχική απόφαση του Δημοτικού συμβουλίου, φέρνοντάς την στα μέτρα τους. Το ωραίο είναι ότι μετά την απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου και αφού πήραν θετική ψήφο για την αγορά, απέπεμψαν δημόσια με ένα απαράδεκτο και εμπαθές κείμενο την κ. Πετσατώδη από τη θέση της αντιδημάρχου, ενώ δεν τόλμησαν το ίδιο για τον κ. Σιδέρη. Βλέπετε εκεί το κόστος θα ήταν μεγάλο. Πως σας φαίνεται όλα αυτό ως πρακτική προοδευτικής λογικής;


- Σε ανύποπτο χρόνο πολύ πριν την αγορά είχατε επισημάνει ότι πιθανή απόκτηση της Βίλας σημαίνει ανάλογο management και υψηλά standards και όχι γλέντια με χορούς. Ωστόσο η Βίλα, ή ότι υπάρχει από αυτή τέλος πάντων, δίνεται σε όποιον τη ζητά ενώ απέξω πωλούνται γκαζόζες και μαλλί της γριάς. Να υποθέσουμε ότι το περιμένατε;


Συμπληρώνω και ποπ κορν. Όλο το ζήτημα ήταν να αποκτηθεί η βίλλα, στηριζόμενοι πάνω στην επιθυμία όλων για την απόκτηση, αλλά χωρίς ίχνος προγραμματισμού και σχεδιασμού και μάλιστα θα έλεγε κανείς χωρίς αίσθηση των υποχρεώσεων και των κινδύνων που εγκυμονεί μια «άτακτη» αγορά. Εγώ κατάλαβα αμέσως τις προθέσεις γι' αυτό και έθετα προϋποθέσεις για την απόκτησή της. Έχω ξαναπεί ότι η απόκτηση της βίλλας ήταν λάφυρο στο σακί ενόψει των εκλογών. Ο Δήμος εντέλει αγόρασε εργοστάσιο με κριτήρια μικρομάγαζου.


- Σε συνέχεια της προηγούμενης ερώτησης και με δεδομένο ότι σχεδόν 16 μήνες μετά την αγορά της Βίλας, η Δημοτική Αρχή ακόμη δεν έχει παρουσιάσει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο εκμετάλλευσης / λειτουργίας της Βίλας, πώς το αξιολογείτε;

Αυτό συμβαίνει επειδή δεν υπάρχει άποψη για την λειτουργία και τη βιωσιμότητα ενός σοβαρού πολιτιστικού οργανισμού. Υπάρχουν αποσπασματικές ιδέες που και αυτές διυλίζονται και προσαρμόζονται ανάλογα με το εάν συνεισφέρουν ή όχι στο προφίλ της δημοτικής αρχής εν όψει εκλογών. Το θέμα όμως είναι πολύ σοβαρό και έχει να κάνει όχι με την παρούσα δημοτική αρχή αλλά με πολλές δημοτικές αρχές σε βάθος δεκαετιών. Για να καταλάβουν οι δημότες το διακύβευμα, το ετήσιο κόστος συντήρησης είναι περίπου όσο ένα τεχνικό πρόγραμμα, πέραν βέβαια των τριών εκατομμυρίων για την αγορά και ενός αγνώστου ποσού για την αποκατάσταση. Όλο αυτό λοιπόν απαιτεί μελέτη και σοβαρότητα όχι προχειρότητα και επικοινωνιακά πυροτεχνήματα. Άλλωστε ο καθένας καταλαβαίνει ότι, ότι γίνεται εκεί μέχρι τώρα επικοινωνιακό και μόνο χαρακτήρα έχει. Όμως, όπως έχω ξαναπεί και στο δημοτικό συμβούλιο, όταν τελειώσουν τα πανηγύρια ύστερα θα "έρθουν οι μέλισσες". Θεωρώ ότι επειδή το θέμα είναι πολύ σοβαρό, θα πρέπει οι δημότες πριν πάνε στην κάλπη να είναι σφαιρικά ενήμεροι για αυτό.


- κ. Χατζηανδρέου ήσασταν για αρκετό καιρό μέλος της περίφημης επιτροπής που είναι επιφορτισμένη να φέρει σε περάς αρκετά σημαντικές υποχρεώσεις με βάση την απόφαση αγοράς. Τι γίνεται με αυτήν την επιτροπή; Συνεδρίαζε τακτικά; Ολοκλήρωσε κάποια από τις αποστολές της;


Αυτή ήταν δική μου ιδέα εξαρχής και υλοποιήθηκε από την απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου. Προσφέρθηκαν κάποιοι σοβαροί επιστήμονες να βοηθήσουν με τις γνώσεις τους. Η επιτροπή θα είχε συμβουλευτικό χαρακτήρα προς τον Δήμαρχο. Από τις πρώτες αποφάσεις αποδόμησης της αρχικής απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου, όπως σας είπα σε προηγούμενη ερώτησή σας, ήταν η συμμετοχή του Δημάρχου στην επιτροπή. Αυτό ήταν άκρως αρνητικό πρώτον διότι ο Δήμαρχος έβαζε την ατζέντα όπως ήθελε και πολλές φορές σε θέματα που δεν αφορούσαν την επιτροπή, π.χ. εάν η βίλλα θα παραχωρηθεί στον ένα ή στον άλλο φορέα για εκδηλώσεις, και φυσικά διότι η επιτροπή αυτή με τον ίδιο τον Δήμαρχο μέσα, θα διατύπωνε συμβουλευτικές προτάσεις προς τον Δήμαρχο. Θα συμβούλευε δηλαδή τον εαυτό του. Σε ένδειξη καλής θέλησης και συναίνεσης δέχθηκα την πρόταση για συμμετοχή μου στην επιτροπή, όμως παραιτήθηκα μετά από δυο συνεδριάσεις, βλέποντας την διάθεση για εκμετάλλευση και της επιτροπής και των αιρετών που συμμετείχαμε. Από όσο ξέρω έως και τώρα ένα χρόνο μετά την σύστασή της η επιτροπή δεν έχει ολοκληρώσει την αποστολή της. Το μόνο βέβαιο είναι ότι το νομικό καθεστώς του μελλοντικού πολιτιστικού οργανισμού θα είναι Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου στην καλλίτερη περίπτωση, εάν δηλαδή επιτραπεί στο Δήμο η σύσταση ενός νέου Ν.Π.Δ.Δ., εφόσον έχουν εξαντληθεί τα νομικά περιθώρια με τη λειτουργία ήδη τριών τέτοιων νομικών προσώπων. Ειδάλλως θα περιέλθει στις υπηρεσίες του Δήμου και θα το διαχειρίζεται το προσωπικό. Είτε έτσι είτε αλλιώς το νομικό καθεστώς από μόνο του αποτελεί σοβαρότατη τροχοπέδη σε κάθε προσπάθεια διαχείρισης ενός τέτοιου οργανισμού. Σκεφτείτε δηλαδή να προσπαθείς να διαχειριστείς μια μεγάλη επιχείρηση με κανόνες δημόσιου λογιστικού και δημόσιας διοίκησης. Για όσους καταλαβαίνουν από αυτά, κάτι τέτοιο είναι εξωφρενικό.


- Εν κατακλείδι, η όλη πορεία δείχνει ότι είμαστε στο δρόμο για το...παγκόσμιο τοπόσημο;

Είμαστε στο άγνωστο κενό με αποδέκτη τον μελλοντικό Δήμαρχο, ο οποίος θα κληθεί να αντιμετωπίσει ένα σοβαρότατο πρόβλημα, όσο η σημερινή δημοτική αρχή δεν σοβαρεύεται και αντιμετωπίζει τον Ιόλα ως προεκλογικό πυροτέχνημα. Έως τότε τα πανηγύρια καλά θα κρατούν. Πρέπει ακόμα να ξέρετε ότι οι πανηγυρισμοί για την χρηματοδότηση από ένα πρόγραμμα ΕΣΠΑ για την αποκατάσταση της βίλλας είναι εφήμεροι, αφενός μεν διότι απαιτούν ισόποσες πιστώσεις από τον δημοτικό προϋπολογισμό, αφετέρου γιατί φυσικά δεν απαντούν στο πρόβλημα της βιωσιμότητας του μελλοντικού οργανισμού κάτι που για μένα έχει πρωταρχική σημασία. Αυτό το τελευταίο μαζί με το νομικό καθεστώς λειτουργίας που σας προανέφερα είναι η επικεφαλίδα του όλου εγχειρήματος και δυστυχώς οι οιωνοί δεν είναι καλοί. Μαθαίνω τελευταία ότι προκειμένου να βρεθούν χρήματα απεργάζονται διάφορα σενάρια άκρως αρνητικά για τη μελλοντική ανάπτυξη της βίλλας, που δείχνουν ακριβώς την προχειρότητα που αντιμετωπίζεται το θέμα. Απορρέουν μάλιστα από μια, θα έλεγα, απολίτικη αντίληψη για τους ΟΤΑ και τον ρόλο τους ως δημόσιων οργανισμών. Εύχομαι να διαψευστώ. Εγώ πάντως θα περίμενα από τον Δήμαρχο ένα χρόνο μετά τη λειτουργία της επιτροπής και ενάμιση μετά την απόκτηση της βίλλας, να υποβάλλει στις δημοτικές παρατάξεις ένα ολοκληρωμένο σχέδιο λειτουργίας και διαχείρισης, εκπονημένο από ένα έγκυρο φορέα. Η προσπάθεια αυτή φυσικά πρέπει να κινείται στο πλαίσιο ενός στρατηγικού σχεδιασμού, με αναλύσεις, στόχους, πρόγραμμα και οικονομικά στοιχεία και να βασίζεται σε μελέτη βιωσιμότητας, τεκμηριωμένη επάνω σε παραδοχές και δεδομένα, χωρίς προχειρότητες, ασάφειες και υποδιαστολές. Παραδείγματα τέτοιων μελετών υπάρχουν πολλά αρκεί κάποιος να τα αναζητήσει και να έχει την πολιτική βούληση για κάτι τέτοιο. Άλλωστε, νομίζω ότι συμφωνείτε, ότι έτσι γίνονται αυτές οι δουλειές και έτσι αποκτάς τη συναίνεση όλων.


Σε κάθε περίπτωση έως τις εκλογές θα υπάρξει θέση και πρόταση από μεριάς μας για το όλο θέμα.


- Το Γιάννη Σταθόπουλο ως Δήμαρχο, πώς θα τον περιγράφατε;

Ο κ. Σταθόπουλος είναι ο Δήμαρχος που γεννήθηκε και ανδρώθηκε στην αυτοδιοίκηση μέσα σε συγκεκριμένο περιβάλλον και το οποίο τον διαμόρφωσε με τη νοοτροπία και τη λογική μιας άλλης εποχής. Όσο καλές προθέσεις και να του αποδώσει κανείς δεν μπορεί να ξεφύγει από το παρελθόν. Άλλωστε όλα αυτά που σας περιγράφω παραπάνω είναι απότοκα αυτής της λογικής. Δεν είναι κακών προθέσεων, άλλωστε κανείς υποψήφιος Δήμαρχος δεν είναι κακών προθέσεων, προσπαθεί να ανταπεξέλθει και το παλεύει όπως αυτός έμαθε. Πρέπει όμως να καταλάβει ότι η σημερινή εποχή απαιτεί σύνθεση πολλών πραγμάτων, ανοικτά μυαλά, υπέρβαση του εαυτού μας χωρίς φόβους, αναστολές και εγωισμούς και κυρίως χωρίς συνταγές ξεπερασμένες με παρωχημένες νοοτροπίες... Φυσικά τον κ. Σταθόπουλο και όλους τους άλλους θα τους κρίνουν οι δημότες και μόνο, όταν θα έρθει η ώρα, αρκεί βεβαίως να παρακολουθούν τα πράγματα και να ενημερώνονται.


- κ. Χατζηανδρέου ασκείται αντιπολίτευση στη Δημοτική Αρχή; Υπάρχει πλέον έντονα η άποψη, κι έχει καταγραφεί τόσο από την κ. Πετσατώδη όσο και τον Κώστα Τσιαμπά, ότι υπάρχει κάποιοι είδος αρωγής του Βασίλη Ζορμπά στο Γιάννη Σταθόπουλο, συνήθως με το να μην έχει σχεδόν ποτέ ολόκληρη τη δημοτική του ομάδα στις συνεδριάσεις ακόμη και όταν η μπάλα έκαιγε;


Είναι αλήθεια ότι ο συνδυασμός του κ. Ζορμπά παρουσιάζει σοβαρά προβλήματα δυσλειτουργίας. Έχει και αυτός ανεξαρτητοποιήσεις και απουσίες από τα δημοτικά συμβούλια και από εκεί φαντάζομαι απορρέει η άποψη των συναδέλφων. Δεν ξέρω για αρωγή του ενός έναντι του άλλου, αυτό όμως που ξέρω είναι ότι όλους μας, μας έμαθαν πλέον οι δημότες και ότι το κριτήριο ακόμα αν θέλετε και το ένστικτο του εκλογικού σώματος είναι σαφώς ποιοτικά αναβαθμισμένο. Επομένως, οι όποιες μικροπαραταξιακές, μικροπολιτικές μεθοδεύσεις που εντοπίζουν οι συνάδελφοι, δεν θα επηρεάσουν τη μεγάλη εικόνα που είναι ο Δήμος, τα προβλήματά του και η αντίληψη για το έργο και η συνεισφορά του καθενός. Τέλος, θέλω να επισημάνω ότι επειδή έρχονται πολύ σοβαρά προς συζήτηση θέματα στο Δημοτικό Συμβούλιο, εκεί θα δοκιμαστούν όλοι με τη στάση και την παρουσία τους.


- Φτάνοντας στις ερωτήσεις του πρόσφατου παρελθόντος / μέλλοντος, είστε το νέο μέλος των “Αλλάζουμε” που πλέον αποτελεί παράταξη η οποία θα διεκδικήσει το Δήμο Αγίας Παρασκευής. Φυσικά είναι φανερό ότι είστε σε ανοικτή γραμμή εδώ και αρκετό καιρό. Ποιοι ήταν οι λόγοι που αποφασίσατε να ενταχθείτε όντας και πλέον της συντονιστικής γραμματείας.


Μία νέα δημοτική κίνηση, που από την πρώτη στιγμή λειτούργησε με τις δράσεις της στην κατεύθυνση της επικοινωνίας με τους δημότες ώστε να στοιχειοθετήσει ένα ολοκληρωμένο σχεδιασμό και προγραμματισμό, με όραμα, εφικτούς στόχους και προοπτική, εμένα τουλάχιστον μου τραβά το ενδιαφέρον. Η κίνηση βρίσκεται στους πρώτους μήνες της ζωής της είναι όμως από όσο γνωρίζω εντυπωσιακή η δυναμική που αναπτύσσει, κάτι που προκύπτει από τη συμμετοχή των δημοτών είτε δια ζώσης είτε ηλεκτρονικά στις έρευνες που έχουν προηγηθεί. Όλο αυτό δείχνει τη διάθεση του εκλογικού σώματος για το νέο και ανατρεπτικό. Θεωρώ, και να με θυμηθείτε, ότι η συνέχεια θα είναι εντυπωσιακή.


- Θεωρείτε ότι η άποψη πως de facto αποτελείτε τη δημοτική αντιπολίτευση, είναι τραβηγμένη;


H εικόνα του δημοτικού συμβουλίου σήμερα είναι εντελώς διαφορετική από πλευράς συσχετισμών σε σχέση με το 2014. Η παράταξη του κ. Σταθόπουλου έχει υποστεί σημαντικές απώλειες και έχει απολέσει την πλειοψηφία. Ταυτόχρονα οι περισσότεροι ανεξάρτητοι δημοτικοί σύμβουλοι και μάλιστα από διαφορετικές πολιτικές αφετηρίες, έχουν συγκροτήσει μια άτυπη δημοτική ομάδα που πράγματι αποτελεί εν δυνάμει δημοτική αντιπολίτευση. Περιμένω ότι στο άμεσο μέλλον αυτό θα φανεί ακόμα περισσότερο με παρεμβάσεις, θέσεις και απόψεις σε θετική κατεύθυνση προς το συμφέρον του Δήμου.


- Το Γιάννη Μυλωνάκη πώς τον βλέπετε; Μπορεί να σηκώσει το βάρος μιας παράταξης, των εκλογών και πιθανώς των ευθυνών ενός Δημάρχου;


Φυσικά και μπορεί. Αλλοίμονο αν ένας νέος σαραντάρης με εμπειρία στα δημοτικά πράγματα, με δομημένες θέσεις και απόψεις και με επιτυχημένη επαγγελματική δράση να μη μπορεί να σηκώσει το βάρος των δημαρχιακών ευθυνών. Αυτό όμως που πρέπει να αναδείξουμε και να πιστώσουμε στην πορεία αυτή του Γιάννη του Μυλωνάκη είναι η δημιουργία ενός νέου αυτοδιοικητικού φορέα, όταν θα μπορούσε κάλλιστα να εκμεταλλευτεί το παλιό πολιτικό σύστημα και να πορευτεί σε ασφαλή και ήρεμα νερά. Αυτό εμένα τουλάχιστον, κάτι μου φέρνει στη μνήμη από το παρελθόν.


- Κλείνοντας, θα θέλαμε να σας ρωτήσουμε το εξής. Με ποιο κριτήριο θα πρέπει να προσεγγίζει η τοπική κοινή γνώμη την πολιτική επικαιρότητα της τρέχουσας, να μην κρυβόμαστε, προεκλογικής περιόδου;


Η ερώτηση είναι ιδιαίτερα σημαντική και αφορά τα κριτήρια των δημοτών στις επιλογές τους. Όπως πάντα στις εκλογές πολλά θα ακουστούν στους λόγους των υποψηφίων και πολλά θα γραφτούν στα προγράμματα των παρατάξεων. Το ερώτημα όμως είναι ποιος και εάν, μπορεί να τα υλοποιήσει. Νομίζω ότι ο καθένας μας πρέπει να αναζητά τους εφικτούς στόχους, τον σωστό σχεδιασμό και προγραμματισμό, την ιεράρχηση και τις δυνατότητες υλοποίησης έχοντας κατά νου το οικονομικό και κοινωνικό περιβάλλον που βρισκόμαστε. Εξυπακούεται φυσικά ότι για να έχει άποψη για όλα αυτά απαραίτητη είναι η συμμετοχή του στο καθημερινό γίγνεσθαι με άλλα λόγια να είναι αυτό που ονομάζουμε ενεργός πολίτης.

Νεότερη Παλαιότερη